Pianisti ja pianonsoiton opettaja Hilkka Piipponen

Vapaa säestys

Vapaalla säestyksellä tarkoitetaan sointumerkeistä soittamista. Vapaan säestyksen ”vapaus” piilee siinä, että pianisti saa itse päättää säestystyylin eli […]

Kertaukset

Erilaiset kertaus- ja hyppäysmerkit ovat tavallinen näky nuottitekstuurissa. Kertausmerkkien avulla säveltäjät ovat voineet säästää sivukaupalla nuottipaperia. Kertausmerkintöjä on hyvä […]

Korusävelet ja -kuviot

Tämä teksti esittelee pianomusiikin ornamentteja eli korukuvioita. Korukuvioita on merkitty eri aikakausina hieman eri tavoin, ja esityskäytännöt […]

Soinnut ja sointumerkit

Tämä artikkeli sisältää pianistin sointutaulukon tärkeimmistä kolmi- ja nelisoinnuista sekä niiden merkintätavoista. Sointumerkintöjä (tarkalta nimeltään reaalisointumerkintöjä) käytetään vapaan säestyksen […]

Artikulaatio

Pianonsoitossa artikulaatiolla viitataan kosketustapaan. Nuottitekstuuriin artikulaatio merkitään pisteillä, kaarilla, viivoilla, kiilamerkinnöillä ja erilaisilla kirjainyhdistelmillä.  Legato Legato, sitoen […]

Musiikkisanasto

Suomennettu musiikkisanasto. Valtaosa pianistin tarvitsemista sanoista on italiankielisiä, mutta myös ranskaa ja saksaa tulee usein nuoteissa vastaan. Vinkki […]

Erilaiset kaaret

Pianokappaleiden nuottitekstuurissa tulee tämän tästä vastaan eripituisia kaaria. Kaikki kaaret eivät kuitenkaan tarkoita samaa asiaa. Tässä kirjoituksessani selvennän eri […]

Dynamiikkamerkinnät

Tässä artikkelissani kerron, mitä nuottitekstuurin dynamiikkamerkinnät tarkoittavat, ja mitä ne eivät tarkoita. Yleisimmät dynamiikkamerkinnät Alla olen luetellut nuottitekstuurin […]

Etumerkinnät ja sävellajit

Etumerkintöjä on välttämätöntä oppia ymmärtämään, mikäli nuottien lukemisesta haluaa selvitä, ja etumerkinnät puolestaan liittyvät olennaisesti sävellajeihin. Tässä artikkelissa […]

Pedaalinkäyttö

Oppilas ennen konserttia: Voi ei, jännittää hirveästi. Mitä teen, jos se neljännen tahdin vaikea juoksutus menee pieleen? Opettaja: Käytä […]