Legato

Legato tarkoittaa sitoen soittamista, eli legatosoitossa pianolla luodaan katkeamatonta linjaa irrallaan olevien sävelten sijasta. Pianonsoiton käytännössä legato tarkoittaa sitä, että peräkkäiset sävelet soivat häviävän pienen hetken ajan yhtä aikaa, jolloin ne vaikuttavat liittyvän toisiinsa saumattomasti:


Hidastettu legato (vaikka legatoa ei varsinaisesti soiteta näin hitaasti, on tämä kuitenkin hyödyllinen harjoitus legaton ymmärtämiseksi):


Non-legato:


Vaikka legaton ja non-legaton ero saattaa vaikuttaa selkeältä, on pianistin silti tietoisesti kartettava epämääräistä puolilegatoa. Huolimaton, väärä legato ilmenee tyypillisesti liian nopeassa soitossa, jossa pianisti ei ehdi kuulla, tapahtuuko soittaminen sitoen vai ei.

Vähän sinnepäin:


Vaaranpaikka legatosoitossa on muuten koskettimien liiallinen painaminen sormilla. Koskettimien tulee tietenkin painua aivan pohjaan asti, mutta sen voi toteuttaa ranteen ja käsivarren avulla ilman, että sormilla tarvitsee puristaa.

Legaton oppiminen: takuuvarma metodi

Legaton voi opetella soittamaan yksinkertaisesti siten, että pianisti laulaa mukana jotain vokaalia samalla, kun sävelet vaihtuvat. Kun kolmen eri sävelen sanoitus on ”laa-aa-aa”, syntyy legato niihin aivan kuin itsestään. Mikäli laulua katkottaisiin konsonanteilla, olisi tulos aivan erilainen.

Valitaanpa esimerkkikappaleeksi tuttu laulu, ja hyräillään se läpi:

Legato

Sävelmän laulamisesta on käytännössä mahdoton suoriutua ilman legatoa, joten so far, so good. Kun legato on nyt syntynyt lauluun kuin itsestään, on aika siirtää se pianon koskettimistolle. Tämä tapahtuu niin, että pianisti laulaa – mielellään ääneen, tai sitten vain mielessään – melodiaa yhtä aikaa soittonsa kanssa. Pianistin tehdessä näin eivät sormet voi muuta kuin soittaa laulua legatossa. Oikeastaan vaatisi melkoista taitoa pystyä soittamaan melodia non-legatossa samalla, kun laulaa legatoa!

Legato silloin, kun kädet artikuloivat eri tavoin

On tavallista, että kädet artikuloivat eri lailla samanaikaisesti. Vasemmassa kädessä voi esimerkiksi olla rytmikäs säestys staccatossa, vaikka oikea soittaa pitkää legatolinjaa.

Tästä harjoituksesta on paljon hyötyä yhtäaikaisten, erilaisten artikulaatiotapojen tavoittamiseksi:

Legato

Sormet painavat koskettimet alas yhtäaikaisesti, mutta oikean käden kosketin jää pohjaan, kun taas vasemman käden kosketin nousee nopeasti ylös. Oikean käden sormi siirtyy legatossa seuraavalle nuotille, jolle vasen tulee taas taukonsa jälkeen mukaan. Samaa harjoitusta tulee kokeilla myös päinvastoin, siten, että vasen soittaa legatossa ja oikea staccatossa. Ensin nuottiin merkityt fermaatit on hyvä toteuttaa, mutta harjoitusta voi nopeuttaa kävelyvauhtiin sitten, kun tekniikka alkaa tuntua luontevalta.

Legatoilluusion luominen pedaalin avulla

Joskus sormet eivät mitenkään yllä sitomaan säveliä toisiinsa, ja apuna on käytettävä kaikupedaalia sitovuuden toteuttamiseksi. Vaikka pedaali voi poikkeustapauksissa olla legaton onnistumisen kannalta välttämätön, on kuitenkin pyrittävä välttämään legaton habituaalista feikkaamista pedaalin avulla. Pedaali ei toimi legaton korvikkeena toimi muun muassa siksi, että usein nuotit seuraavat toisiaan nopeammin, kuin mitä jalalla ehtisi pedaalia vaihtaa.

legato
Tätä legatoa ei kannata soittaa pedaalin avustuksella. Für Elise.

Toinen pedaalin ongelma on se, että se sitoo aivan kaikki sävelet toisiinsa. Vaikka pianisti haluaisikin sitoa pedaalilla vain vaikkapa oikean käden melodialinjaa, pedaalin mukana seuraa myös varsinainen perhe ei-haluttuja lisä-ääniä vasemmasta kädestä.

Kertaustehtävä

Kuuntele kaksi seuraavaa ääninäytettä. Kumpi niistä on legatossa? Vastaus sivun lopussa.

A:

B:

Kiinnostaako pianonsoiton opettelu netissä? Tule Hilkka Piipposen etäpianotunnille!

legato
Aloita pianonsoiton etätunnit!

Tehtävän ratkaisu: a) on oikea vastaus.

Kuvat: Shutterstock/Unsplash/Pixabay

  • Jaa

Kirjoita kommentti