Tekniikkaharjoituksia pianolle

Haluatko kehittää pianotekniikkaasi? Tämä artikkeli sisältää erilaisia tekniikkaharjoituksia jokaiselle pianistille. Näihin palaan aina itsekin omassa harjoittelussani! Nyt pääset kokeilemaan nopeustreeniä, balanssiharjoitusta, pedaalitehtävää, kuuntelun muokkausta ja Hanonin sormiharjoituksia.

Juoksutuksen tai kuvion nopeustreeni

tekniikkaharjoituksia jokaiselle pianistille
Nopeusharjoitus, jota ei tarvitse soittaa kovin nopeasti.

Tämä suosikkiharjoitukseni parantaa sormien kykyä soittaa kuvion äänet nopeammin ja tasaisemmin. Voit käyttää tässä harjoituksessa lähes mitä tahansa kuviota, esimerkiksi oman ohjelmistosi kappaleen juoksutusta, jonka haluat oppia hyvin (alkeisopiskelija voi kokeilla säveliä c d e f g oikean käden sormilla 1-5!). Valitsin tähän esimerkkikuvioksi E-duuriasteikon. Opettele ensin soittamaan se tavalliseen tapaan, ei mitenkään erityisen nopeasti, jopa rauhallisesti (1):

tekniikkaharjoituksia pianolle

Sitten päästäänkin harjoittelun ytimeen: toista sama juttu, mutta pisteellistä rytmitystä käyttäen (2):

tekniikkaharjoituksia pianolle

Myllerretään vielä (3):

Tee harjoitus sitten vasemmalla kädellä (huomaa eri sormitus! Asteikkojen sormitukset löytyvät täältä). Kokeile eri tempoissa: hitaasti, keskivauhtia ja sitten vähän nopeammin.

Lopullinen tavoite on soittaa asteikko tai kuvio kuin ensimmäisessä kohdassa eli nuotit tasapituisina toisiinsa nähden. Nämä variaatiot kuitenkin parantavat tasaisuutta, ja ennen kaikkea erilaisilla rytmikuvioilla harjoittelu on avain nopean juoksutuksen soittamiseen: harjoitusten myötä teet erittäin nopeita liikkeitä (esim. peukalon alimeno kohdassa 3), mutta saat näiden nopeiden siirtojen jälkeen aina hieman levähtää pisteellisellä kuudestoistaosalla, joten nopeaan tempoon ei sännätä suoraan. Tämä harjoitus kannattaa ottaa osaksi harjoittelurutiinia ja palata siihen aina hetkeksi, kun vastassa on uusi juoksutus!

Balanssiharjoitus

tekniikkaharjoituksia pianolle
Nyt tarkkana.

Aina alkeistasosta ammattiopintoihin asti on pianistin etsittävä tasapainoa melodian ja säestyksen välillä: melodian on kuuluttava selkeästi, kun taas säestys tulisi lähtökohtaisesti soittaa paljon vähemmällä volyymillä. Kun nämä kaksi asiaa, säestys ja melodia, jakaantuvat eri käsille, ei puhuta vielä kovin haastavasta asetelmasta. Mutta miten soitetaan melodia vaikkapa oikean käden pikkusormella, kun oikean käden muiden sormien on samanaikaisesti tuotettava säestysääniä? Kokeillaanpa seuraavaa, kaksivaiheista harjoitusta. Ensimmäinen vaihe tapahtuu molemmilla käsillä:

Kuvan dynamiikkamerkinnät ovat suuntaa-antavia: tarkoitus on soittaa säestys (tällä kertaa vasen) hiljaa ja melodia (tässä tapauksessa ylin ääni eli oikea) vahvasti. Kun yllä oleva harjoitus sujuu, ja olet varma varsinkin siitä, että soitat vasemman hyvin hiljaa (voit kokeilla, kuinka hiljaisella äänellä pystyt soittamaan vasemmalla kädellä niin, että sävelet silti kuuluvat!) niin soita sitten samat soinnut pelkällä oikealla kädellä:

Ja nyt seuraa selitys sille, miksi tämä toimii: kun olet ensin soittanut harjoituksen jaoteltuna molemmille käsille, jää korvaasi väistämättä kuulokuva siitä, että melodian on kuuluttava selkeästi säestyksen yli (tämä siis siinä tapauksessa, että harjoituksen ensimmäinen vaihe onnistui!). Kun sitten siirryt soittamaan harjoitusta pelkällä oikealla kädellä, ei korvasi yhtäkkiä suostukaan siihen, että säestys kuuluisi liian vahvasti!

Kokeile vastaavaa kahden käden jaottelutekniikkaa myös jossakin oman ohjelmistosi kappaleessa!

Pedaalitehtävä: varmistaudu limittäisyydestä

Pedaalinkäytössä on hyvä tehdä reality check aika ajoin. Limittäisen pedaalinvaihdon perusteet olen käynyt läpi artikkelissani pedaalinkäytöstä, mutta tekniikkaa on aina hyvä hioa! Tämä harjoitus soitetaan erittäin hitaasti kuvan ohjeiden mukaan (suurempi kuva löytyy täältä):

Harjoituksen tavoite on ennen kaikkea varmistua siitä, että pedaali vaihtuu vasta silloin, kun uusi harmonia on jo soitettu. Pedaalia ei siis vaihdeta yhtäaikaisesti käsien liikkeen kanssa, vaan pedaali vaihtuu ”myöhässä.” Tässä harjoitteessa limittäisyyttä kannattaa liioitella; toki yleensä pedaalinvaihto tapahtuu vain murto-osasekunti sen jälkeen, kun sointu on vaihtunut.

Limittäisyyttä kannattaa tässä harjoitteessa liioitella!

Tarkkaile myös näitä asioita:

  • käytinhän pedaalia vain ”polvesta alaspäin”, eihän koko jalka liikkunut?
  • pysyihän jalkapohja pedaalissa kiinni myös pedaalinvaihdon aikana?
  • eihän kuulunut kolahdusta (oikeastaan ei pitäisi kuulua yhtään mitään!) kun vaihdoin pedaalin?
  • puhdistinhan pedaalin siten, että pedaali nousi kokonaan ylös?
pianotekniikkaa
Harjoittelu tekee mestarin!

Korvatreeni polyfonisessa musiikissa

Otetaan tarkastelun kohteeksi seuraavaksi korvat. Kuuntelu on muusikon tärkein työkalu, ja on hyödyllistä opetella suuntaamaan korvansa oikeaan osoitteeseen. Vahvistakaamme nyt siis kuuloelimiä seuraavan harjoituksen avulla:

Suurempi nuotti täällä.

Harjoitukseen sopii myös mikä tahansa polyfoninen kappale, kuten vaikka Bachin kaksiääninen inventio.

Kun suurin piirtein osaat nuotit, soita koko kappale siten, että seuraat korvilla ja ajatuksella vain ylintä äänikertaa, eli tässä tapauksessa oikeaa kättä. Unohda vasen käsi, anna sen tulla mekaanisesti ja hiljaa mukana tähän tapaan:

Sitten seuraa varsinainen tehotreeni: unohda oikea ja kuuntele vasenta! Eli:

Huom! Kyse ei ole vain desibelieroista, vaan tarkoitus on harjoittaa keskittymistä ja korvia: seurasivatko ajatuksesi koko ajan sitä melodialinjaa, jota halusit seurata?

Tätä harjoittelutapaa käytän Bachin fuugia treenatessani. On hauska huomata, että kun ajatus seuraa jotakin tiettyä asiaa musiikissa, niin se myös kuuluu paremmin aivan itsestään! Tästähän voisi muotoilla sloganin: ”Soitat, mitä ajattelet.

pianotekniikka
Kuuntelinko, mitä soitin?

Hanon: yhtäaikaisuutta, sormien vahvuutta ja sävellajitietoutta

Lopuksi mainittakoon vielä Charles-Louis Hanonin ”The Virtuoso Pianist”, 60 kappaleen sormiharjoituskokoelma, joka löytyy kirjastosta ja IMSLP:stä. Harjoituksista saatava hyöty on pitkälti samansuuntaista kuin asteikoissa, mutta ne myös vahvistavat eritoten nimetöntä ja pikkusormea. Harjoitukset etenevät tähän tapaan:

Suosittelisin valitsemaan Hanonin kirjasta pari harjoitusta, jotka soitetaan 1) ensin huolellisesti nuottien mukaan ja 2) sitten parissa eri sävellajissa! Tämä parantaa ymmärrystä sävellajeista ja on mukavaa vaihtelua asteikkoihin.

Huom! Kannattaa aloittaa hitaista tempoista, ettei lopputuloksesta tule huolimatonta!

Vinkki! Hanonin sormiharjoituksia on soitettava ajatuksen kanssa: soivathan sävelet yhtä aikaa, eihän vasen käsi soita hiljempaa kuin oikea… On varottava mekaanista suorittamista. En lähtisi ehdottamaan, että pianisti soittaa läpi nämä kaikki; laatu korvaa määrän!

Hanonin sormiharjoitukset
Paikollanne-valmiina-treenaa!

Lopuksi

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan näitä erittäin tehokkaita tekniikkaharjoituksia. Entä onko mielessäsi jokin soittotekniikkaan liittyvä haaste? Kysy kommenttiosiossa, niin etsitään yhdessä vastauksia!

Kuvat: Shutterstock/Unsplash/Pixabay

  • Jaa

4 Kommentit

Kirjoita kommentti